Chladicí kapaliny

Chladicí kapalina: Proč záleží na výběru správné chladicí kapaliny a jak na to?

Chladicí kapalina hraje klíčovou roli v provozu motoru, pomáhá udržovat optimální teplotu a zabraňuje jeho přehřátí i zamrznutí v chladných podmínkách. Věděli jste, že barva chladicí kapaliny má svůj význam? Každá barva je totiž určena pro jiný typ motoru.

V současné době je na trhu množství různých typů chladicích kapalin, které se liší nejen barvou, ale také složením a vlastnostmi. Chcete se dozvědět víc o tom, jak si vybrat tu správnou chladicí kapalinu a prodloužit životnost vašeho auta? Tento článek vám pomůže zorientovat se v nabídce a najít chladící kapalinu, která splní vaše potřeby.

Více informací můžete nalézt pod zobrazením produktů v této kategorii.

Nejprodávanější

Coolant LL Si 0
Petronas Tutela Coolant LL Si 1L
Skladem
Kód: PTUTELA COOL LL-SI 1
 
177 Kč
(146,28 Kč bez DPH)
cooll
Petronas Tutela Coolant LL 5L
Skladem
Kód: PTUTELA COOL LL 5
 
674 Kč
(557,02 Kč bez DPH)
ptr
Petronas Tutela Coolant LL 20L
Skladem
Kód: PTUTELA COOL LL 20
 
2 483 Kč
(2 052,07 Kč bez DPH)
cooll
Petronas Tutela Coolant LL 1L
Skladem
Kód: PTUTELA COOL LL 1
 
150 Kč
(123,97 Kč bez DPH)
Mannol 4014 Antifreeze AG13+ (-40) 5L
Mannol 4014 Antifreeze AG13+ (-40) 5L
Skladem
Kód: MANANTIFREEZ-AG13--40A5
 
202 Kč
(166,94 Kč bez DPH)
Mannol 4012 Antifreeze AF12 5L
Mannol 4012 Antifreeze AF12 5L
Skladem
Kód: MANNOL AF12 -40 5L
 
212 Kč
(175,21 Kč bez DPH)
Mannol 4012 Antifreeze AF12 1L
Mannol 4012 Antifreeze AF12 1L
Skladem
Kód: MANNOL AF12 -40 1L
 
60 Kč
(49,59 Kč bez DPH)
Mannol Antifreeze Pro Cool (-40/135°) 5L
Mannol Antifreeze Pro Cool (-40/135°) 5L
Skladem
Kód: MANANTIFREEZPROCOOL5
 
202 Kč
(166,94 Kč bez DPH)
Mannol 4112 Antifreeze AF12+ Longlife 10L
Mannol 4112 Antifreeze AF12+ Longlife 10L
Dostupný
Kód: MANANTIFREEZ-AF12 10
 
687 Kč
(567,77 Kč bez DPH)
VELVANA DESTILOVANÁ VODA 5L
VELVANA DESTILOVANÁ VODA 5L
Dostupný
Kód: 31.163
 
55 Kč
(45,45 Kč bez DPH)
36 položek celkem
VELVANA DESTILOVANÁ VODA 1L
Novinka
20,66 Kč bez DPH
25 Kč

Destilovaná voda je kapalina určená pro technické účely.

Kód: 31.161
VELVANA DESTILOVANÁ VODA 3L
30,58 Kč bez DPH
37 Kč

Destilovaná voda je kapalina určená pro technické účely.

Kód: 31.162
Mannol 4014 Antifreeze AG13+ (-40) 1L
37,19 Kč bez DPH
45 Kč

Hybridní (HOAT - Hybrid Organic Acid Technology) špičkové řešení připravené k použití (nevyžaduje ředění a chrání chladící systém auta při teplotách do -40 °C) s vynikajícími...

Kód: MANANTIFREEZ-AG13--40A1
VELVANA DESTILOVANÁ VODA 5L
45,45 Kč bez DPH
55 Kč

Destilovaná voda je kapalina určená pro technické účely.

Kód: 31.163
Mannol Antifreeze Pro Cool (-40/135°) 1L
46,28 Kč bez DPH
56 Kč

Hybridné (HOAT – Hybrid Organic Acid Technology) špičkové riešenie pripravené na použitie pre dvojkolesové motorové vozidlá (nevyžaduje riedenie a chráni chladiaci systém až do...

Kód: MANANTIFREEZPROCOOL1
Mannol 4012 Antifreeze AF12 1L
49,59 Kč bez DPH
60 Kč

Karboxylovaný (organický – OAT Organic Acid Technology) roztok připravený k použití, určený pro celoroční použití v jakýchkoliv moderních chladicích systémech, pro které se...

Kód: MANNOL AF12 -40 1L
Mannol 9965 Radiator Flush 250ml
52,07 Kč bez DPH
63 Kč

MANNOL Radiator Flush 9965 je speciální čistič chladicích systémů spalovacích motorů (ICE) a vnitřních topných systémů. Produkt je vhodný pro jakýkoli kapalinou chlazený...

Kód: 894195
MN9966 250 F24
52,07 Kč bez DPH
63 Kč

MANNOL Radiator Leak-Stop 9966 je speciální těsnící přísada do chladicích systémů spalovacích motorů (ICE) a vnitřních topných systémů. Produkt je vhodný pro jakýkoli kapalinou...

Kód: 894188
Mannol 4111 Antifreeze AG11 Longterm 1L
64,46 Kč bez DPH
78 Kč

Mannol LONGTERM ANTIFREEZE AG11 – je koncentrát na bázi ethylenglykolu, je určen pro celoroční použití ve všech moderních hliníkových a měděných systémech chlazení.

Kód: MANANTIFREEZ-AG11 1
Mannol 4113 Antifreeze AG13 Hightec 1L
67,77 Kč bez DPH
82 Kč

Hybridní (HOAT – Hybrid Organic Acid Technology) špičkově technologicky koncentrovaná nemrznoucí směs s výbornými provozními vlastnostmi určená pro celoroční použití v jakémkoli...

Kód: MANANTIFREEZ-AG13 1
Mannol 4114 Antifreeze AG13+ ADV 1L
68,60 Kč bez DPH
83 Kč

Hybridní (HOAT – Hybrid Organic Acid Technology) špičkově technologicky koncentrovaná nemrznoucí směs s výbornými provozními vlastnostmi určená pro celoroční použití v jakémkoli...

Kód: MANANTIFREEZ-AG13-A1
Mannol 4112 Antifreeze AF12+ Longlife 1L
72,73 Kč bez DPH
88 Kč

Mannol Longlife Antifreeze AG12+ - je koncentrát na monoetilenglikolovém základu, je určen pro celoroční použití v moderních chladicích systémech. Chrání proti korozi, zabraňuje...

Kód: MANANTIFREEZ-AF12 1
Nahoru
Další produkty

Co je chladicí kapalina?

Motor je jako srdce auta. Pracuje nonstop, přitom produkuje spoustu tepla. Pokud by se toto teplo neodebíralo, motor by se přehřál a poškodil. Chladicí kapalina toto teplo odvádí a udržuje motor v optimální provozní teplotě.

Jednoduše řečeno, chladicí kapalina:

  • je speciální tekutina, která cirkuluje motorem a odvádí teplo;
  • zabraňuje přehřátí motoru a tím prodlužuje jeho životnost;
  • zabraňuje korozi a rezivění vnitřních částí motoru;
  • pomáhá zajistit, aby motor pracoval efektivně a šetřil palivo.

Proč ne obyčejná voda?

#ShowMore#

Obyčejná voda by v zimě zamrzla, v létě by se rychle vypařila. Chladicí kapalina do auta, motorky a jiných vozidel je vytvořena tak, aby odolala extrémním teplotám a zároveň chránila motor před korozí.

Můžeme říci, že chladicí kapalina je pro motor stejně důležitá jako benzin. Zajišťuje jeho optimální provoz a prodlužuje jeho životnost. Proto je důležité dbát na její pravidelnou výměnu a udržování v optimálním stavu.

K čemu slouží chladicí kapalina?

Chladicí kapalina je pro motor nezbytná. Je to speciálně vyvinutá směs, která má jedinečné vlastnosti.

Jak to funguje? Když motor běží, vytváří velké množství tepla. Chladicí kapalina, která se nachází v chladicím systému, cirkuluje kolem motoru a absorbuje toto teplo. Pomocí vodního čerpadla pak teče chladicí kapalina do chladiče, který je umístěn v přední části vozidla. V chladiči je kapalina vystavena proudícímu vzduchu, který ji ochlazuje. Ochlazená kapalina se poté vrací zpět do motoru, aby opět absorbovala teplo.

Celý tento proces je řízen termostatem, který sleduje teplotu motoru a reguluje průtok chladicí kapaliny. Pokud je motor příliš horký, termostat otevře průtok kapaliny do chladiče, kde je kapalina ochlazována.

Jaký je význam chladicí kapaliny?

Ochrana proti přehřátí

Chladicí kapalina absorbuje teplo z motoru a pomáhá jej odvádět, čímž zabraňuje jeho přehřátí.

Zabezpečení optimální teploty

Udržuje motor na ideální pracovní teplotě, což zlepšuje jeho účinnost a výkon. Když se motor přehřeje, může dojít k vážným poškozením, jako je prasknutí bloku motoru nebo deformace pístních kroužků.

Prevence koroze

Chladicí kapalina obsahuje přísady, které zabraňují korozi kovových částí motoru a chladicího systému.

Ochrana před zamrznutím

V zimních měsících chrání chladící systém před zamrznutím, což by mohlo způsobit vážné poškození motoru.

Hlavní složky chladicí kapaliny

Už víme, jak chladicí kapalina funguje a jaké jsou její hlavní funkce. Ale co přesně se ukrývá v této barevné kapalině, která koluje motorem?

Chladicí kapalina se skládá z několika důležitých složek, které jí dodávají specifické vlastnosti:

  • Voda: Voda je hlavním nosičem tepla. Zahřívá se v motoru a poté předává teplo do chladiče, kde se ochladí.
  • Ethylenglykol nebo propylenglykol: Tyto látky patří mezi alkoholy a mají za úkol snižovat bod mrazu směsi. Díky nim kapalina nezamrzne ani při nízkých teplotách.
  • Přísady: Přísady jsou různé chemické látky, které zlepšují vlastnosti chladicí kapaliny. Zabraňují korozi kovových částí motoru, pěnění, vytvářejí ochranný film na povrchu kovů a zvyšují životnost kapaliny.

Druhy chladicí kapaliny

Anorganické chladicí kapaliny

Obsahují anorganické soli (křemičitany, fosforečnany, boritany), které vytvářejí na povrchu kovů ochranný film. Tento film může časem zhrubnout a snížit účinnost chlazení. Za běžných okolností by se měla měnit každé dva roky nebo každých 60 000 kilometrů.

Organické chladicí kapaliny

Obsahují organické kyseliny, které vytvářejí tenký a stabilní ochranný film. Jsou šetrnější k motorovým součástkám a mají delší životnost. Tyto chladicí kapaliny s prodlouženou životností nabízejí pětiletý nebo 120 000 kilometrový interval výměny.

Hybridní chladicí kapaliny

Kombinují výhody obou předchozích typů. Obsahují směs organických a anorganických přísad. Používají se ve většině nových vozidel. Nabízejí až 10 letý interval výměny.

Růžová, zelená, modrá: Na barvě opravdu záleží

Právě barva je to, čeho si běžný motorista při výběru chladicí kapaliny všimne. To, že jsou její barvy odlišné, má svůj smysl pro určení složení kapaliny.

  • Typ B - bezbarvá chladicí kapalina: Určena pro starší auta či zemědělské a stavební stroje. Při nízkých teplotách hrozí zamrznutí, protože tento typ nedisponuje nemrznoucími vlastnostmi. Nemá ani zvýšený bod varu. Ve většině případů obsahuje soli anorganických kyselin a vyměňuje se jednou za 2 až 3 roky.
  • G10 chladicí kapalina/žlutá: Žlutá chladicí kapalina G10 je vhodná pro starší motory s hlavou válců z oceli nebo jiných než hliníkových slitin. Základní nemrznoucí směs, která poskytuje základní ochranu před zamrznutím a varem.
  • G11 chladicí kapalina/modrá, zelená: Zelená chladicí kapalina G11 je vhodná pro novější motory s hlavou válců z hliníkových slitin. Zajišťuje ochranu před korozí a usazeninami, je kombinována s přísadami, které jsou šetrné ke kovovým součástkám.
  • G12 chladicí kapalina/červená: Červená chladicí kapalina G12 je kvalitní a moderní směs pro nová auta s hlavou válců z hliníkových slitin. Vysoce šetrná ke kovům, plastům a gumovým těsněním.
  • G12+ chladící kapalina/fialová, růžová: Růžová chladicí kapalina G12+ je podobná chladící kapaliny G12, jen jiné barvy.
  • G12++ chladící kapalina/fialová, růžová: Chladící kapalina růžová nebo fialová, s označením G12++ je určena pro moderní vozidla, která mají hliníkové slitiny ve svých motorech a je kompatibilní is předchozími typy chladicích kapalin.
  • G13 chladicí kapalina/fialová, růžová: Chladicí kapalina G13 je vhodná pro nové automobily. Může nahradit jakýkoli jiný typ chladicí kapaliny ve starších autech. Poskytuje velmi vysokou ochranu kovů proti korozi.

Stručně řečeno:

  • Starší motory: G10
  • Novější motory (hliníková hlava válců): G11, G12, G12+, G13
  • Nejmodernější a univerzální řešení: G13

Jednotlivé typy kapalin by se neměly míchat. Ani G12 ve fialové barvě s fialovou G13. Pokud plánujete výměnu za modernější kapalinu, vždy vypusťte tu původní.

Rozdíl mezi hotovou chladicí kapalinou a koncentrátem

Hotová chladicí kapalina do auta je již připravena k přímému použití. Obsahuje správný poměr nemrznoucí směsi a destilované vody. Stačí ji jen dolít do nádržky chladicí kapaliny.

Koncentrát chladicí kapaliny je vysoce koncentrovaný roztok nemrznoucí směsi. Před použitím jej musíte zředit destilovanou vodou v přesně určeném poměru, který je obvykle uveden na obalu.

Kdy zvolit kterou možnost?

  • Hotová chladicí kapalina: Nepotřebujete ji ředit, stačí ji jen nalít do chladicího systému. Je praktická a šetří čas, zvláště pokud nemáte přístup k destilované vodě.
  • Koncentrát chladicí kapaliny: Umožňuje flexibilitu při míchání podle potřeb, například v extrémně chladných podmínkách můžete poměr upravit (např. 60 % kapaliny a 40 % vody).

Jak vybrat správnou chladicí kapalinu?

Nejlepším zdrojem informací je manuál k vašemu autu. Tam naleznete informace o tom, jaký typ chladicí kapaliny váš motor potřebuje. Symbol chladicí kapaliny naleznete také na nádržce, kde se kapalina nalévá.

Chladicí kapaliny se liší barvou. Některé jsou zelené, jiné růžové, existuje modrá chladicí kapalina i zelená chladicí kapalina. Barva ale není hlavním kritériem. Důležitější je, jestli je to G11, G12, G12+, G13 atp. Tento znak chladicí kapaliny popisuje její složení a vlastnosti.

Vyberte si chladící kapalinu od renomovaného výrobce. Kvalitní kapalina zajišťuje delší životnost motoru a lepší ochranu před korozí a přehřátím. Chladicí kapalina musí chránit motor před mrazem v zimních měsících. Zkontrolujte její mrazuvzdornost a vyberte si kapalinu s dostatečně nízkým bodem tuhnutí.

Při výběru chladicí kapaliny zohledněte také komponenty chladicího systému, protože některé chladicí kapaliny mohou být korozivní nebo nekompatibilní s určitými materiály.

Kdy vyměnit chladicí kapalinu?

Výmena chladiacej kvapaliny sa odporúča približne každé 2-3 roky alebo podľa odporúčaní výrobcu vozidla. Stará chladiaca kvapalina v aute ztrácí své vlastnosti a může způsobit problémy.

Chladiacu kvapalinu by ste mali vyměnit aj vtedy, keď:

  • změní barvu: Pokud má chladicí kapalina jinou barvu, než měla původně, může to znamenat, že je znečištěná a je třeba ji vyměnit.
  • má nepříjemný zápach: Zápach může naznačovat, že v systému je nějaký problém.
  • uniká: Pokud spatříte, že mizí chladicí kapalina, je třeba ji okamžitě doplnit a zjistit příčinu úniku.

Jak vyměnit chladicí kapalinu?

Pravidelná výměna chladicí kapaliny pomáhá předcházet problémům s motorem a zajišťuje jeho dlouhou životnost. Zde je jednoduchý návod, jak na to:

  1. Zaparkujte auto na rovné ploše a vypněte motor. Nechte jej vychladnout.
  2. Připravte si novou chladicí kapalinu, nádobu na zachytávání staré kapaliny a ochranné rukavice.
  3. Pod motor umístěte nádobu na sběr staré kapaliny a otevřete vypouštěcí ventil na chladiči, aby kapalina mohla vytéct.
  4. Chladič můžete propláchnout vodou, abyste odstranili zbytky staré kapaliny.
  5. Zavřete vypouštěcí ventil a nalijte novou chladicí kapalinu po značku.
  6. Ujistěte se, že jste dodrželi správný poměr vody a chladicí kapaliny, jak je uvedeno na obalu.
  7. Nastartujte a nechte motor běžet na volnoběhu.
  8. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a doplňte ji, je-li třeba.
  9. Zkontrolujte, zda nejsou žádné úniky.
  10. Starou chladicí kapalinu správně zlikvidujte.

Jaké jsou nejčastější chyby se při používání chladicí kapaliny?

Správné používání, doplňování a včasná výměna chladicí kapaliny je důležitá pro zajištění dlouhé životnosti motoru. Známe nejčastější chyby, které majitelé aut dělají při používání chladicí kapaliny.

Nedostatek nebo žádná chladicí kapalina

Proč je to špatné: Pokud je v systému málo nebo žádná chladicí kapalina, nemůže efektivně odvádět teplo a motor se může přehřát.

Jak to poznat: Obvykle se rozsvítí kontrolka na palubní desce. Pokud chladicí kapalina v motoru chybí, motor může ztratit výkon.

Co dělat: Doplňte chladicí kapalinu.

Nesprávný typ chladicí kapaliny

Proč je to špatné: Různé typy chladicích kapalin mají různé složení a mohou reagovat s jinými materiály v chladicím systému. To může způsobit poškození těsnění, hadiček a jiných částí.

Jak to poznat: Mohou se objevit úniky, změna barvy kapaliny nebo snížená účinnost chlazení.

Co dělat: Používejte vždy chladící kapalinu doporučenou výrobcem vašeho vozidla.

Smíchání různých typů chladicích kapalin

Proč je to špatné: I když se mohou zdát podobné, různé typy chladicích kapalin mohou mít různé vlastnosti. Když je smícháte, mohou se vytvořit usazeniny, které mohou ucpat chladící systém.

Jak to poznat: Snížená účinnost chlazení, přehřívání motoru, úniky.

Co dělat: Pokud si nejste jisti, zda můžete smíchat dva typy chladicích kapalin, raději vyměňte starou chladicí kapalinu za novou.

Ignorování úniků

Proč je to špatné: I malý únik může způsobit, že hladina chladicí kapaliny bude postupně klesat. To může vést k přehřátí motoru.

Jak to poznat: Louže pod autem, nasládlý zápach, pára z motoru.

Co dělat: Zjistěte příčinu úniku a co nejdříve ji opravte.

Zanedbání pravidelné výměny

Proč je to špatné: Chladicí kapalina v autě časem ztrácí své vlastnosti a může se znečistit. To může snížit její účinnost a vést k problémům s chlazením.

Jak to poznat: Změna barvy kapaliny, usazeniny v expanzní nádobě.

Co dělat: Vyměňte chladicí kapalinu podle doporučení výrobce vozidla.

Často kladené otázky

Jaký typ chladicí kapaliny potřebuji pro svůj vůz?

Každé vozidlo může vyžadovat jiný typ chladicí kapaliny. Nejlepší je zkontrolovat manuál vozidla, kde jsou uvedena doporučení od výrobce.

Proč nemohu míchat různé druhy chladicí kapaliny?

Míchání různých typů chladicí kapaliny může způsobit reakce, které vedou k tvorbě usazenin, zhoršení antikorozních vlastností a snížení chladicí schopnosti. To může vést k poškození motoru nebo chladicího systému.

Jak často bych měl měnit chladicí kapalinu?

Frekvence výměny chladicí kapaliny závisí na doporučení výrobce vozidla a druhu kapaliny. Některé kapaliny mají delší životnost (např. 5 let nebo 150 000 km), jiné je třeba měnit častěji (např. každé 2 roky). .

Jak správně zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny?

Hladinu chladicí kapaliny kontrolujte, když je motor studený přímo v nádržce, kam se leje chladicí kapalina. , doplňte doporučenou kapalinu.

Co dělat, když zjistím únik chladicí kapaliny?

Ztrácí se chladicí kapalina?V tom případě je důležité okamžitě zkontrolovat chladící systém. Únik může být způsoben poškozením hadic, těsnění nebo jiných komponentů.

Proč je důležitý správný poměr chladicí kapaliny a vody?

Chladicí kapalina je obvykle míchána s vodou v poměru 50:50, což zajišťuje optimální ochranu před zamrznutím a přehřátím. Příliš mnoho vody snižuje účinnost antikorozní ochrany a může vést k přehřátí motoru.

Jakou vodu můžu použít k ředění chladicí kapaliny?

Ideální je používat destilovanou vodu, protože neobsahuje minerály, které by mohly způsobit usazeniny nebo korozi v chladicím systému. Tvrdá voda z kohoutku obsahuje minerály, které mohou způsobit problémy s motorem a chladicím systémem.

Mohu používat vodu namísto chladicí kapaliny v nouzové situaci?

V případě nouze je možné použít destilovanou vodu, abyste došli do nejbližšího servisu. Avšak dlouhodobé používání vody namísto správné chladicí kapaliny může způsobit vážné problémy, protože voda neposkytuje ochranu před zamrznutím ani korozí.

Mohu používat chladicí kapalinu do motorky do auta a naopak?

Každé vozidlo má specifické požadavky na chladící kapalinu, takže používání kapaliny určené pro motorku v autě (nebo naopak) se nedoporučuje. Chladicí kapaliny pro různé typy motorů mají odlišné chemické složení, které může mít vliv na chladící systém a výkonnost motoru.

Může chladicí kapalina zamrznout v extrémně nízkých teplotách?

Pokud je poměr vody a chladicí kapaliny správný (obvykle 50:50), měla by kapalina odolávat velmi nízkým teplotám bez zamrznutí. Pokud je však obsah vody příliš vysoký nebo je kapalina stará, může zamrznout.

Jaký je rozdíl mezi hotovou chladicí kapalinou a koncentrátem chladicí kapaliny?

Hotová chladicí kapalina je již připravena k použití a obsahuje správný poměr vody a kapaliny (obvykle 50:50). Koncentrát chladicí kapaliny je třeba před použitím zředit vodou podle pokynů výrobce (nejčastěji v poměru 50:50).

Jak zlikvidovat starou chladící kapalinu?

Chladicí kapalina je toxická a je třeba ji zlikvidovat bezpečně. Nepatří do běžného odpadu nebo kanalizace.

Na závěr

Pokud jste se dostali až sem, gratulujeme. Už víte, že chladící kapalina není jen o barvě, ale také o správné péči o motor. Výběr té správné není žádná jaderná fyzika, ale malý přešlap může znamenat velký problém pro váš motor.

Stačí mít na paměti základní pravidla – kontrolovat specifikace výrobce, nezapomínat na pravidelnou výměnu a občas seběhnout na kontrolu. www.olejwebshop.cz

Bomba ceny
Bomba ceny
Dárek zdarma
Dárek zdarma
Ke každé objednávce